Press statement | 01.09.2025 Mišljenje Ombudsmena Bosne i Hercegovine o usklađenosti obaveze iz člana 72. stav 6. Zakona o javnim nabavkama sa odredbama Zakona o Zabrani diskriminacije Public procurement Institucija Ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine zaprimila je dana 04.07.2025. godine upit JP Elektroprivreda Bosne i Hercegovine d.d. Sarajevo u vezi mišljenja Ombudsmena Bosne i Hercegovine o usklađenosti obaveze iz člana 72. stav 6. Zakona o javnim nabavkama (“Službeni glasnik BiH”, br. 39/2014, 59/2022 i 50/24) sa odredbama Zakona o zabrani diskriminacije (Službeni glasnik BiH”, br. 59/09 i 66/16). Istim aktom između ostalog postavljaju se pitanja o mogućoj diskriminaciji u postupku zapošljavanja, a kako slijedi: • Da li bi se utvrđivanje ograničenja u internim aktima JP Elektroprivreda BiH d.d. - Sarajevo, na način da se predvidi da će prijava kandidata koji je kod tačno definisanih pravnih lica učestvovao u pripremi tenderske dokumentacije ili je bio u svojstvu člana ili stručnog lica koje je angažovala komisija za nabavke, najmanje šest mjeseci po zaključenju ugovora o nabavci sa JP Elektroprivreda BiH d.d. - Sarajevo, biti odbačena, smatralo diskriminacijom? • Da li bi se uslov u oglasu da kandidat nije obavljao određenu vrstu poslova kod određenog poslodavca ili zahtjev za dostavu ovjerene izjave od strane kandidata koji se prijavljuju ili dostavu potvrde prethodnih poslodavaca, da li je kandidat učestvovao u pripremi tenderske dokumentacije ili je bio u svojstvu člana ili stručnog lica koje je angažovala komisija za nabavke, kod kojeg pravnog lica i u kojem vremenskom periodu, a na temelju kakve izjave ili potvrde bi prijava kandidata mogla biti i odbačena, smatrao diskriminacijom?” Sa aspekta ovlaštenja koja proizilaze iz odredbi Zakona o zabrani diskiminacije, a prema kojim je Institucija Ombudsmena centralna antidiskriminacijska institucija, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine ovim obavještenjem iznose svoje mišljenje o predmetnoj problematici. Prije svega, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine ukazuju da diskriminacija predstavlja kompleksan pojam, te je kao izuzetno negativna društvena pojava zabranjena u svim domaćim, ali i međunarodnim pravnim dokumentima koji su na snazi u Bosni i Hercegovini. Diskriminacija je zabranjena odredbama najvišeg pravnog akta u Bosni i Hercegovini, odnosno Ustavom Bosne i Hercegovine (ali i ustavima entiteta, Statutom Brčko distrikta BiH, ustavima kantona), kao i svim zakonima kojima se uređuju pojedine oblasti života i rada čovjeka i građanina (oblast rada, zdravstvene zaštite, prava na obrazovanje, socijalne zaštite i sl.). Da bi se u svakom pojedinačnom slučaju odlučilo da li se radi o diskriminaciji potrebno je utvrditi elemente različitog postupanja kroz postupak ispitivanja, kako slijedi: • koja to naizgled neutralna odredba, kriterij ili praksa ima ili bi imala efekat dovođenja neke osobe, ili grupe osoba u nepovoljan, ili manje povoljan položaj u odnosu na druge osobe; • zbog kojeg zabranjenog osnova se dešava različito postupanje; • koja stvarna ili hipotetička uporedna grupa (komparator) ne bi trpjela takvo različito postupanje, jer nema iste lične karakteristike kao podnositelj žalbe, odnosno ima lične karakteristike suprotne vrijednosti. (npr. Žena u odnosu na muškarca, pripadnici manjine u odnosu na pripadnike većine, osoba sa invaliditetom u odnosu na osobe bez invaliditeta ili sa različitom vrstom invaliditeta, homoseksualna osoba u odnosu na heteroseksualnu osobu itd.); • koje pravo je povrijeđeno različitim postupanjem (pristup bilo kojem pravu iz člana 6. Zakona o zabrani diskriminacije i drugih prava u pravnom sistemu, npr. Zapošljavanje, obrazovanje, • stanovanje, zdravstvene zaštita, socijalna zaštita itd.). Primjenom prethodno propisanog standarda (Provođenjem testa diskriminacije, koji podrazumijeva da odgovori na sva postavljena pitanja trebaju biti potvrdni kako bi se utvrdilo postojanje diskriminacije). Ombudsmeni Bosne i Hercegovine smatraju da se ugrađivanje ograničenja koja su propisana odredbama člana 72. stav 6. Zakona o javnim nabavkama u interne akte JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo neće smatrati diskriminatornim, imajući u vidu legitimnost cilja koji se želi postići, jasnu zakonsku odredbu i proporcionalnost mjere koja se poduzima. Navedeno se obrazlaže činjenicom da je članom 72. stav 6. Zakona o javnim nabavkama propisano da ugovorni organ mora ugovorom zabraniti odabranom ponuđaču zapošljavanje lica koja su sudjelovala u pripremi tenderske dokumentacije ili bila angažirana kao članovi/stručna lica komisije za nabavke, u razdoblju od najmanje šest mjeseci od dana zaključenja ili početka realizacije ugovora. Ombudsmeni Bosne i Hercegovine polaze od pretpostavke da je obaveza koja proizilazi iz Zakona o javnim nabavkama donesena s ciljem sprečavanja sukoba interesa, korupcije i favoriziranja ponuđača koji su na bilo koji način sudjelovali u pripremi tendera. Ograničenje zapošljavanja u konkretnom slučaju proizilazi iz zakonske odredbe, pa je samim tim temeljeno na legitimnom cilju, a period od šest mjeseci nakon završetka ugovora ili početka realizacije odnosi se isključivo na poslove izvršenja konkretne javne nabavke i lica koja su prethodno učestvovala u istom. U odnosu na pitanje da li bi uslov u oglasu za prijem kadrova, kojim se traži da kandidat ne smije dolaziti iz specifičnih angažmana kod prethodnih poslodavaca, ili zahtjev za ovjerenu izjavu/ potvrdu prethodnih poslodavaca, imao diskriminacijski karakter Ombudsmeni Bosne i Hercegovine zauzimaju stav prema kojem postavljanje uslova u oglasu uz jasno upućivanje na zakonsku odredbu kojom je isto propisano nema diskriminacijski karakter već omogućava transparentnost i jednak pristup zaposlenju. Mjera ograničenja zapošljavanja lica uključenih u pripremu tenderske dokumentacije ili rad komisije, u internoj regulativi ili u oglasima za prijem radnika, ima objektivnu i razumnu pravnu osnovu te po mišljenju Ombudsmena Bosne i Hercegovine ne predstavlja diskriminaciju u smislu Zakona o zabrani diskriminacije, ako je jasno ograničena na navedeni sadržaj i razdoblje. Useful Links Cooperation with NGO Agreements of the Ombudsperson Institution of BiH with other ombudsman institutions Freedom of Access to Information Marrakech Declaration, 12th October 2018 Operational Strategy of the Institution of Human rights Ombudsman of Bosnia and Herzegovina for the Period 2023 – 2028 Medium-Term Plan 2025-2027 Medium-Term Plan 2024-2026 Ombudsman Manual for handling discrimination cases Guidelines for filling in the complaints in the area of discrimination Application before European Court of Human Rights - Instruction The life of an application before the European Court of Human Rights News Archive We are protecting rights of natural persons and legal entities in accordance with the Constitution of BiH and international human rights instruments...Ombudsmen of BiH Ombudsman's ActivitiesOmbudsmenka Nives Jukić na obilježavanju 20. godišnjice osnivanja Instituta za nestale osobe Bosne i HercegovineOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur predavačica na seminaru Sindikata u NeumuOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur panelista na Konferenciji o sigurnosti žena žrtava nasiljaOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur podržala obilježavanje kulture sjećanja na stradanje Nacionalne i univerzitetske biblioteke BiHSastanak ombudsmenke Nives Jukić sa načelnikom Općine Centar SarajevoOmbudsmenka dr Jasminka Džumhur razgovarala sa ministricom za odgoj i obrazovanje Kantona SarajevoActivities Archive Latest publications Annual Report on results of the activities of the Institution of Human Rights Ombudsman of BiH for 2024P-83/25 - Recommendation regarding the treatment of the 31st child who was found unaccompanied by his parents in the Brcko District of Bosnia and HerzegovinaP-24/25 - Initiative to adopt the Law on Freedom of Access to Information of the Brčko District of Bosnia and HerzegovinaSpecial report regarding the prevention of the risk of statelessness in Bosnia and Herzegovina, November 2024