Press statement | 10.04.2025 Preporuka u vezi postupanja 31-og djeteta koja su pronađena bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine Children, Illustation Ombudsmeni za ljudska prava Bosne i Hercegovine u skladu sa članom 14. Pravila postupka Institucije Ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine otvorili su po službenoj dužnosti predmete u vezi događaja koji se odnosi na pronalazak 31-og djeteta bez roditeljske pratnje na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Zakonom o Ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine član. 1. stav. 1. propisano je da je Ombudsmen za ljudska prava BiH nezavisna institucija uspostavljena u cilju promovisanja dobre uprave i vladavine prava, zaštite prava i sloboda fizičkih i pravnih lica, kako je garantovano posebno Ustavom BiH i međunarodnim sporazumima iz dodatka tog Ustava, koja će nadgledati aktivnosti institucija Bosne i Hercegovine, njenih entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, u skladu sa odredbama ovog zakona. Konvencija Ujedinjenih nacija o pravima djeteta sastavni dio Ustava Bosne i Hercegovine, što je čini dokumentom koji bi trebali svi primjenjivati u postupcima koji se odnose na djecu, vodeći računa da postupanja budu u najboljem interesu djeteta. Pronalazak 31 djeteta u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, koja su bila zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćena za osnovna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima, pred nadležne organe krivičnog gonjenja i socijalne zaštite Brčko distrikta BiH stavilo je obavezu provođenja brojnih radnji, prije svega u cilju zaštite djece a potom otkrivanja i sankcionisanja počinitelja krivičnih djela. Međutim, istovremeno su se pokazale i slabosti sistema zaštite žrtava krivičnih djela. Očigledno je izostala adekvatna prevencija, prostor koji je korišten za smještaj djece prilagođeni je prostor lokalnog hotela, a evidentno nisu uspostavljena efikasna pravila i prakse koji bi osigurali apsolutnu fizičku i psihološku zaštitu djece. Ombudsmeni BIH konstatuju da veliku ulogu treba da ima prevencija i sprječavanje rizika da djeca postanu žrtve trgovine ljudima, posebno u vidu podrške porodicama gdje ključnu ulogu imaju centri za socijalni rad, ali i sve druge institucije sistema. Nadležne institucije, kao i nevladine organizacije koje rade na suzbijanju i prevenciji prosjačenja suočavaju sa problemima nezainteresovanosti, ignorisanja i nepriznavanja postojanja pojave prosjačenja djece u Bosni i Hercegovini. Posebno ranjive grupe djece izložene su riziku da postanu žrtve trgovine ljudima su siromašna djeca, zanemarena i odgojno zapuštena djeca, djeca žrtve nasilja u porodici, djeca iz disfunkcionalnih porodica, romska djeca, djeca migranti, djeca bez roditeljskog staranja, djeca smještena u ustanovama socijalne zaštite ili u ustanovama za djecu u sukobu sa zakonom. Ombudsmeni Bosne i Hercegovine u svojim brojnim izvještajima i analizama ukazuju na činjenicu da djeca i dalje čine značajan postotak žrtava trgovine ljudima u BiH i da su podvrgnuta seksualnom iskorištavanju, radnoj eksploataciji, prisilnom prosjačenju i dječjem braku. “Tamnu brojku” neprepoznatih i neotkrivenih slučajeva trgovine djecom prate izazovi u prikupljanju podataka i zabrinutost zbog nedostatka konceptualne jasnoće o tome šta predstavlja trgovinu djecom, a šta srodna krivična djela koja uključuju seksualno zlostavljanje i iskorištavanje djece, u šta se ubraja i zlostavljanje djece na internetu (slike zlostavljanja djece), prosjačenje i rad djece (posebno najgori oblici dječjeg rada). Prepoznavši navedene probleme Ombudsmeni Bosne i Hercegovine su kroz izradu svojih Specijalnih izvještaja, kao i u svojim godišnjim rezultatima aktivnosti Institucije ombudsmena ukazivali na isto. Navedeni godišnji i specijalni izvještaji prezentovani su Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj Skupštini Republike Srpske, kao i Skupštini Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Također, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine ukazuju da shodno obavezama koje proizlaze iz Konvencije o pravima djeteta nadležni trebaju poduzimati sve odgovarajuće zakonske, upravne, društvene i obrazovne mjere da bi se dijete zaštitilo od svih oblika fizičkog ili mentalnog nasilja, povreda ili zlostavljanja, zanemarivanja ili nemarnog postupanja, zloupotrebe ili eksploatacije, uključujući i seksualno zlostavljanje, dok je na brizi roditelja, staratelja ili bilo koje druge osobe koja se brine o djetetu. Vijeće ministara Bosne i Hercegovine na sjednici održanoj 23. oktobra 2024. godine usvojilo je Strategiju suprotstavljanja trgovini ljudima za period od 2024. do 2027. godine . Riječ je o ključnom instrumentu politike prevencije i suzbijanja trgovine ljudima u Bosni i Hercegovini. Nova Strategija se konceptualno i sadržajno značajno oslanja na standarde Evropske unije i druge međunarodne smjernice u oblasti suprotstavljanja trgovini ljudima, a planirane strateške mjere provodiće se u periodu od 2024. do 2027. godine, s ciljem ispunjenja opštih i posebnih strateških ciljeva koji su definisani Strategijom. Pored strateških ciljeva i mjera, važno je i što Strategija sadrži statističke podatke za period od 2020. godine do 2023. godine (broj identifikovanih potencijalnih žrtava trgovine ljudima, oblike eksploatacije žrtava, polnu struktura žrtava, starosnu strukturu i strukturu žrtava trgovine ljudima po državljanstvu). Nakon provedenog postupka istrage, Ombudsmeni Bosne i Hercegovine su dana 26.03.2025. godine, izdali preporuku broj: P-83/25, kojom se preporučuje: 1. Ministarstvu civilnih poslova Bosne i Hercegovine i Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine da djelujući u okviru svojih nadležnosti da: - u koordinaciji sa tijelima i ustanovama svih nivoa vlasti pruže pomoć i podršku radi sigurnog smještaja 31 djeteta sa prostora Brčko distrikta BiH, koji su pronađeni u privatnoj kući u Brčko distriktu, bez roditeljske pratnje, zdravstveno i higijenski zanemarena, uskraćeni za temeljna prava i potencijalno žrtve trgovine ljudima. - poduzmu neophodne radnje i mjere koje osiguravaju zaštitu prava djeteta od svih vidova eksploatacije ili nasilja a posebno od opasnosti da postanu žrtve trgovine ljudima. 2.Vladi Brčko distrikta BiH da: - poduzme neophodne aktivnosti u cilju usvajanja Akcionog plana za provođenje Strategije suprotstavljanja trgovini ljudima u Bosni i Hercegovini za području Brčko distrikta BiH i osigura stalni monitoring provođenja Strategije i akcionog plana; - unaprijedi mehanizme međusobne saradnje i koordinacije između institucija na suprotstavljanju trgovini ljudima na području Brčko distrikta BiH, - osnaži multidisciplinarni pristup u radu koordinacionih timova uz učešće vlasti nadležnih za krivično gonjenje, socijalnu zaštitu, zdravstvo, mentalno zdravlje, obrazovanje, besplatnu pravnu pomoć, granicu i strance, - radi ispunjenja strateških mjera razmotri mogućnost osnivanja ustanove u kojoj bi se osigurao siguran smještaj djece koja su u riziku od bilo kojeg vida eksploatacije ili nasilja, te poduzmu neophodne radnje radi uspostave dnevnog centra za djecu koja rade i žive na ulici ili su u riziku da to postanu, - kontinuirano jača resurse Pododjela za socijalnu zaštitu za efikasno obavljanje poslova starateljstva nad djecom kojima je neophodna intervencija i pomoć nadležnih, djecom koje su žrtve krivičnih djela, uključujući i trgovine ljudima. - da Vlada Brčko distrikta BiH osigura mehanizme zaštite i koordinacije nadležnih organa u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 3. Policiji Brčko distrikta BiH i Tužilaštvu Brčko distrikta BiH da: - poduzmu sve neophodne aktivnosti na pronalaženju i sankcionisanju počinitelja krivičnih djela u predmetnoj pravnoj stvari, te razvoju strategija i koordinaciji nadležnih organa u aktivnostima na suprotstavljanju trgovini ljudima. 4. da svi u roku od 15 dana, od dana prijema ove preporuke obavijeste Ombudsmene Bosne i Hercegovine o načinu ispoštovanja iste. Useful Links Cooperation with NGO Agreements of the Ombudsperson Institution of BiH with other ombudsman institutions Freedom of Access to Information Marrakech Declaration, 12th October 2018 Operational Strategy of the Institution of Human rights Ombudsman of Bosnia and Herzegovina for the Period 2023 – 2028 Medium-Term Plan 2025-2027 Medium-Term Plan 2024-2026 Ombudsman Manual for handling discrimination cases Guidelines for filling in the complaints in the area of discrimination Application before European Court of Human Rights - Instruction The life of an application before the European Court of Human Rights News Archive We are protecting rights of natural persons and legal entities in accordance with the Constitution of BiH and international human rights instruments...Ombudsmen of BiH Ombudsman's ActivitiesOmbudsmenka Nives Jukić na sjednici Zajedničke komisije za ljudska prava PSBiHOmbudsmen dr. Nevenko Vranješ na obilježavanju Dana policije Republike SrpskeOmbudsmeni Nives Jukić i dr. Nevenko Vranješ na prijemu Ambasade GrčkeOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur na sastanku ENNHRI-aOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur na Pravnom fakultetu u Sarajevu o ulozi Institucije ombudsmena u postupku pristupa informacijamaOmbudsmenka dr. Jasminka Džumhur na Pravnom fakultetu u Sarajevu o ulozi Institucije ombudsmena u postupku pristupa informacijamaActivities Archive Latest publications P-83/25 - Recommendation regarding the treatment of the 31st child who was found unaccompanied by his parents in the Brcko District of Bosnia and HerzegovinaP-24/25 - Initiative to adopt the Law on Freedom of Access to Information of the Brčko District of Bosnia and HerzegovinaSpecial report regarding the prevention of the risk of statelessness in Bosnia and Herzegovina, November 2024Special report on the situation in detention facilities in certain police administrations in Bosnia and Herzegovina, March 2024