Jezik/Језик/Language:
Ugrožena su Vam prava?
Popunite i pošaljite obrazac
Foto galerija
svakodnevnih aktivnosti...
Pretraga web stranice:

Saopštenje za javnost | 19.04.2024

Preporuka povodom kršenja i ugrožavanja prava djeteta

Ombudsmen za ljudska prava Bosne i HercegovineOmbudsmen za ljudska prava Bosne i Hercegovine

Instituciji ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine obratila se majka djeteta, tražeći izvršenje pravosnažne i izvršne presude i to u dijelu koji se tiče predaje djeteta. Ombudsmeni su ustanovili da su osnovani žalbeni navodi majke djeteta, da je riječ o postupku hitne prirode koji se istovremeno tiče i prava djeteta. Dijete nije predano majci ni dvije godine nakon pravnosnažnosti i izvršnosti presude, a protekom vremena došlo je do potpunog otuđenja djeteta od majke. Sud nepostupanje po presudi opravdava na način da izvršenje nije moguće sprovesti zbog bojazni da će doći od narušavanja psihičkog stanja i interesa djeteta.

Preporukom P-91/24 su Ombudsmeni ukazali na svoje mišljenje da samo odbijanje djeteta da kontaktira sa roditeljem sa kojim ne živi ili u slučaju odbijanja i negiranja da se preda roditelju nije razlog za obustavu postupka i upravo su ove okolnosti znak i alarm da je potrebno utvrditi činjenice koje su dovele do formiranja negativnog stava i mišljenja djeteta o svom roditelju. Zbog toga, neophodno je stručno mišljenje i znanje nadležnog centra za socijalni rad, ali i angažman i drugih stručnih lica ili druge odgovarajuće ustanove, jer podnositeljica žalbe izražava sumnju u objektivnost i profesionalnost rada stručnih radnika centra za socijalni rad, zbog straha od oca djeteta, njegovog uticaja i pritiska. Zaključak je Ombudsmena da je neophodno raditi sa djetetom, koji podrazumijeva i uključivanje roditelja u savjetodavno-terapijski rad, kako bi se otkloniti ili sanirali uzroci koji su doveli dijete do ovakve životne i pravne situacije. Iz izjašnjenja nadležnih organa proizlazi da su itekako svjesni svih poteškoća u konkretnom slučaju i da se predmetu pristupa sa posebnim oprezom i senzibilitetom. Interes djeteta je primaran i posmatra se u svakom pojedinačnom slučaju, gdje generalno posmatrajući interes djeteta, možda i nije traumatičan izvršni postupak u smislu prisilnog oduzimanja od jednog roditelja i predaja drugom, s tim što nekada i takvo prisilno oduzimanje može biti u interesu djeteta, ali opet je naglašena obaveza procjene najboljeg interesa djeteta u svakom pojedinačnom slučaju i u svakoj pojedinačnoj situaciji, ali bez prejudiciranja ili uticaja na donosioce odluka, sa jasno opredjeljenim stavom da se mora prvenstveno voditi računa o interesima djeteta što podrazumijeva sagledavanje kompletne situacije i djelovanje koje će podrazumijevati korišćenje svih mehanizama da se dijete zaštiti. Ombudsmeni su svjesni da je veoma složeno i komplikovano štititi prava i interesa djeteta kada se ta prava krše od strane roditelja prvenstveno, jer u ovom slučaju nije sporno da su brojna prava djeteta ugrožena i da se krše, kao i da dijete trpi posljedice uslijed roditeljskog konflikta koje se još uvijek u cijelosti ne mogu ni sagledati. Međutim, nadležni donosioca odluka moraju u skladu sa pozitivnim propisima razmotriti i poduzeti i iscrpiti sve mogućnosti djelovanja u okviru svojih nadležnosti i djelovanja kako bi se dijete zaštitilo. Ukoliko procjena nadležnih organa u narednom periodu bude da je veća šteta po dijete i njegovo sveukupno zdravlje da se primjeni sila i preda majci, u odnosu da dijete ostane kod oca, donošenju takve odluke moraju prethoditi brojne radnje i aktivnosti, od konsultacija suda i organa starateljstva do poduzimanje drugih konkretnih mjera (zakazivanje ročišta i pozivanje oba roditelja, razgovor stručnih radnika i/ili sudije sa djetetom, angažman stručnjaka medicinske struke ili druge struke (dječiji psihijatar, klinički psiholog, socijalni pedagog itd. kako bi se obezbijedilo treće mišljenje). Ukoliko i tada sve poduzete radnje ne rezultiraju zaštitom prava djeteta, potrebno je sve svoje postupke, zabrinutosti i odluke jasno obrazložiti i odrediti dalje djelovanje nadležnih u smislu sankcionisanja roditelja, odnosno sa ciljem zaštite djeteta. Ombudsmeni ne žele niti imaju namjeru da na bilo koji način utiču na odluke nadležnih, ali istovremeno smatraju da su nadležni organi, zakazivanjem novog izvršenja na licu mjesta i dalje mišljenja i stava da izvršni postupak treba okončati, odnosno da dijete treba predati majci. Ukoliko to nije slučaj, obaveza je nadležnih da se prilikom donošenja svojih budućih odluka ponašaju u najboljem interesu djeteta, a što podrazumijeva obazrivo postupanje na naprijed navedeni način. Veoma je važno zapisnički konstatovati sve poduzete radnje i prijedloge upućene prema roditeljima, ustanoviti da li roditelji sarađuju ili ne, da li postoji minimum dogovora, te odrediti eventualno izvođenje nekih drugih dokaza. Neophodno je obaviti procjenu i odrediti šta poduzeti, ukoliko do izvršenja i predaje djeteta majci opet ne dođe, te poduzeti dodatne napore radi izvršenja ili konstatovati i pravno i činjenično odluku da do izvršenja neće doći. Prema roditeljima koji roditeljsko pravo vrše suprotno interesu djeteta, mogu se izreći različite mjere, ali najčešće je u najboljem interesu djeteta da živi s roditeljima, odnosno roditeljem tj. zaštita djeteta se mora nastojati postići mjerama čije određivanje nema za posljedicu njegovo odvajanje od roditelja. Tek onda kada se njihovim određivanjem dijete ne može zaštititi, najbolji interes djeteta može podrazumijevati i izdvajanje djeteta iz porodične sredine, a krajnja mjera je i samo oduzimanje roditeljskog prava. Nadležni moraju procijeniti da li postoje mogućnosti da se problemi otklone blažom mjerom, manje radikalnom intervencijom, kao i potrebu određenja što je moguće kraćeg trajanja mjere i njenog prestanka čim roditelji budu spremni, sposobni i izraze želju da preuzmu staranje i obezbijede djetetu normalne uslove života, razvoja i odgoja, odnosno potreba određenje ograničenja ili nepostupanje po odlukama kada su one štetne za dalji razvoj djeteta.

Nadležni bi prilikom poduzimanja radikalnih mjera morali osigurati najbolji interes djeteta na način da djetetu npr. imenuju posebnog staratelja čija obaveza je preduzimanje mjera radi zaštite djeteta ili da izaberu drugi najadekvatniji oblik zaštite djeteta, u skladu s okolnostima svakog konkretnog slučaja i potrebama djeteta. U svakom slučaju, kako god sud odluči, neophodno je da se rukovodi najboljim interesom djeteta, iscrpi sve zakonske i profesionalne mogućnosti, obezbijedi aktivno učešće centra za socijalni rad i razmotri njihovo mišljenje, a po potrebi se mogu poduzeti i druge radnje kako bi u procesno-pravnom smislu obrazložio svoja postupanja i svoju odluku. Poštovanje odluka nadležnih organa nije samo u službi ostvarivanja vladavine prava i slijepog provođenja propisa, već upravo u službi djeteta u čiju korist je svaka odluka i donesena.

U skladu sa članom 32. Zakona o ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine Ombudsmeni su preporučili nadležnom sudu da poduzme dodatne napore kako bi se okončao izvršni postupak, uvažavajući mišljenje Ombudsmena izraženo u Preporuci, uz pomoć nadležnog centra za socijalni rad.



Aktuelne publikacije


Institucija ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine  © 2024    |    Mapa stranice